معرفی شغل آشپز

خوردن غذا، در دنیای امروز موضوع مهمی می‌باشد. برای تمامی مردم، آشنا شدن با فرهنگ غذایی کشور‌های دیگر، موضوع جذابی می‌باشد. با ایجاد تغییرات هرچند کوچک و مبتدی در غذای هر کشور و وارد کردن غذا‌های ملل دیگر، می‌توان برای مردم تنوع ایجاد کرد. امروزه استفاده از غذا‌های فست فودی و رستورانی، به دلیل شاغل بودن بسیاری از افراد افزایش یافته است؛ به همین دلیل وجود آشپز‌ های ماهر و با تجربه بسیار کار آمد و مفید می‌باشد. در این مقاله قصد داریم به معرفی شغل آشپز تالار و وظایف آن بپردازیم. با تجهیزات تالاری نوین همراه باشید.

تعریف آشپز

در آوردن مواد خام به حالت غذا‌های خوش طعم و دل چسب را هنر آشپزی می‌نامند. کسی که هنر آشپزی را دارد، آشپز نام دارد. روش‌های آماده سازی غذا توسط آشپز بسیار گوناگون می‌باشد. به افرادی که نظارت بر کار آشپزان را در آشپزخانه‌های بزرگ، بر عهده دارند سر آشپز گفته می‌شود. مدیریت و کنترل عملیات داخل آشپزخانه بر عهده سر آشپز‌ها می‌باشد.
شخص دارای شغل آشپز ، باید صبور باشد و تحمل فشار کاری زیاد را داشته باشد. این کار برای علاقه مندان آن علیرغم همه سختی ها بسیار جذاب و متنوع است. ساعت کاری آشپز با توجه به محیط کاری آن تغییر خواهد کرد. معمولا ساعت کاری آشپزان طولانی مدت می‌باشد. حجم کاری این افراد در روز‌های پایانی هفته و تعطیلات بیش تر می‌باشد.
آشپز باید لباس های سفید و کلاه مخصوص آشپزی را داشته باشد. مثلا اگر آشپز های تالار را دیده باشید همگی لباس های سفید و کلاه آشپزی به سر دارند.

دانش و مهارت مورد نیاز آشپز

  • داشتن دقت و نظم زیاد
  • علاقه شدید به غذا و آشپزی
  • توانایی تحمل فشار کاری زیاد
  • توانایی انجام چند کار به صورت همزمان
  • توانایی کار تیمی به خصوص در آشپزخانه های بزرگ
  • سرعت عمل بالای آشپز
  • آماده سازی غذا در کوتاه ترین زمان
  • توانایی بالا در ساماندهی و مدیریت برای سرآشپزها
  • خلاقیت در تهیه انواع غذاهای متفاوت و خوشمزه همراه با تزئینات ویژه
  • رعایت بالاترین استانداردهای بهداشت و پاکیزگی

وظایف آشپز

تهیه غذا با به کار گیری تکنیک‌های گوناگون از وظایف شغل آشپز ‌ها می‌باشد. در آشپز خانه‌های بزرگ معمولا تقسیم وظایف انجام می‌شود؛ مثلا در تالار ها پخت هر غذا بر عهده یک آشپز می‌باشد. علاوه بر این، آشپز‌ وظایف مهم دیگری را بر عهده دارد. در ادامه به معرفی این وظایف می‌پردازیم:

  • قرار دادن غذا‌ها داخل ظروف و تزیین غذا
  • استفاده از مواد اولیه تازه و مناسب
  • داشتن دانش و علم کافی در حیطه کاری
  • رعایت کردن نکات بهداشتی به منظور سلامت غذا
  • طبخ غذا‌ها طبق استاندارد‌های تعریف شده
  • کنترل کیفیت مواد‌های خام و مقدار آن‌ها

شروع کار آشپز در ابتدا به صورت کارآموزی می‌باشد. در زمان کار آموزی بیش تر کار آشپز به آماده سازی مواد اولیه، خرد کردن مواد، شست و شو و نظافت ختم می‌شود. با پیشرفت کار آشپز او را دستیار آشپز می‌نامند. در صورت عدم حضور آشپز اصلی در آشپز خانه وظایف او بر عهده دستیار می‌باشد.
سرآشپز، مسئولیت نظارت بر تهیه غذاها، تهیه و به روز کردن منوها را بر عهده دارد.

 تحصیلات لازم برای آشپزی

در گذشته استعداد این شغل به صورت تجربی در افراد بروز پیدا می‌کرد. امروزه آشپزی در گروه شغل‌های تخصصی قرار دارد. برای آشپز شدن، می‌بایست دوره‌های تخصصی و حرفه ای آموزش را گذراند. زمان یادگیری این حرفه بلافاصله بعد ازگذراندن دوره سال اول متوسطه در رشته کار و دانش می‌باشد. رشته آشپزی در دانشگاه‌های علمی و کاربردی تدریس می‌شود. در دانشگاه‌های دیگر، آشپزی زیر شاخه رشته مدریت هتلداری می‌باشد.
در صورتی که تمایل به رفتن دانشگاه ندارید، این هنر را می‌توان در آموزشگاه‌های تحت نظر دانشگاه فنی و حرفه‌ای آموزش دید. بعد از گذراندن دوره آموزشی مدرک معتبر حرفه آشپزی توسط این آموزشگاه‌ها ارائه می‌شود.

با  انجام کار عملی می‌توان مهارت لازم را در آشپزی کسب کرد. برای پیشرفت در شغل آشپزی باید صبر زیادی داشته باشید، زیرا این روند بسیار کند است. گاهی آشپزهای تازه کار سال‌ها باید یک کار ثابت را انجام دهند. آشپز حرفه ای در نهایت سرآشپز می‌شود. البته افرادی که سرمایه کافی دارند، وضعیتی متفاوت دارند. آنها برای خود رستوران، فست فود و یا مرکز تهیه غذا راه اندازی می کنند و در ابتدا آشپز آنجا هستند.

تجهیزات تالاری نوین

تجهیزات تالاری نوین ارائه دهنده انواع میز و صندلی تالار ، تجهیزات تالار ، شمعدانی و گلدان تالار ، ظروف میوه و شیرینی تالار ، جایگاه عروس و داماد می باشد. تجهیزات تالاری نوین با ۲۵ سال سابقه در ارائه محصولات مورد نیاز تالارها و دیزاین تالار آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. همچنین این فروشگاه، تولید کننده تجهیزات رستوران ها از قبیل (میز و صندلی رستوران ، شمعدانی رستوران ، گلدان رستوران، صندلی شیواری ، صندلی چیواری و دیزاین رستوران ) می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت تجهیزات تالاری نوین مراجعه کنید.

تجهیزات تالاری نوین را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با واتس اپ
راهنمایی نیاز دارید؟
سلام چطور می تونم کمکتون کنم؟